joomlarulit.com
Kupujete, trošite novac, plaćate usluge, ali znate li svoja prava?

Kupujete, idete u markete, gledate cijene, popuste, koristite komunalne usluge, trošite svoj novac- a znate li koja su vaša prava kao potrošača?

 

Svjetski dan prava potrošača prvi je put obilježen 15. marta 1983. godine i od tada se koristi kao važna prilika za pokretanje različitih kampanja. Svjetski dan prava potrošača je i proslava solidatnosti unutar međunarodnog pokreta potrošača koji ima zadatak promovisati osnovna prava svih potrošača, zahtijevati poštovanje i zaštitu tih prava, te protestiranje protiv zloupotreba tržišta.

Svake godine 15. mart je i prilika da se iskaže negodovanje protiv tržišnih zloupotreba, a u RS se i ove godine obilježava pod motom „Naše je bolje“.

U Banjaluci je ovaj dan obilježen izlaskom predstavnika Ministarstva trgovine i turizma Republike Srpske koji su juče građanima u centru Banjaluke dijeliti primjerke Zakona o zaštiti prava potrošača i brošure sa uputama o načinu ostvarivanja potrošačkih prava.

Dragan Milaković, viši stučni saradnik iz oblasti zaštite potrošača iz Ministarstva trgovine i turizma RS kaže da je svake godine među građanima sve veća i veća svijest o postojanju zakona o zaštiti potrošača I na nivou BiH i na nivou RS.

“To je dovelo i do smanjivanja potrošačkih prigovora. A Ministarstvo kontinuirano radi provodi niz mjera i aktivnosti na jačanju prava interesa potrošača upravo kroz implementaciju zakona, saradnji sa udruženjima koji se bave zaštitom potrošača, medijima, kao i u direktnoj komunikaciji sa potrošačima I trgovcima”, rekao je za BUKU Milaković.

Prema evidenciji resornog Ministarstva žalbe potrošača najviše se odnose se na ekonomske usluge i komunalne usluge, a to se odnosi na isporuku električne energije, vode, telekomunikacione usluge i slično.

“Zakonom o zaštiti potrošača opisani su koraci u rješavanju potrošačkih prigovora. Najbitniji je taj prvi kontakt sa trgovcem i da se on ostavi u pisanom tragu, pa se kasnije sa tim može ići prema inspekciji I ostalim nadležnim tijelima za rješavanje prigovora”, objašnjava Milaković. 
Prema podacima Ministarstva ukupan broj potrošakih prigovora bio je 3.550, a većina prigovora je riječena sa pozitivno u korist potrošača.

KORACI ZA OSTVARIVANJE PRAVA POTROŠAČA

Ministarstvo trgovine i turizma RS

1. Korak: Pismeni origovor potrošača upućen trgovcu
2. Korak: Rješavanje prigovora putem udruženja za zaštitru potrošača
3. Korak: Rješavanje prigovora putem republičke uprave za inspekcijske poslove
4. Korak: Vansudskorješavanje potrošačkih sporova
5. Rješavanje potrošačkih sporova u sudskom postupku


Foto: Ilustracija

Gordana Bulić, predsjednica Udruženja potrošaca Klub potrošača Tuzlanskog kantona kaže da je u BiH Zakon o zaštiti potrošača donesen prije deset godina, a danas je, kaže, situacija bolja nego u to vrijeme, ali svakako ne možemo biti zadovoljni sa tim.

“Po Zakon je za stvaranje boljeg i sigurnijeg ambijenta za potrošače zaduženo više institucija - nosilaca zaštite potrošača, ali neke od institucija iako radeći svoje redovne poslove zaista i doprinose zaštiti potrošača (i implementaciji  Zakona o zaštiti potrošača), ne stavljaju akcenat na zaštitu potrošača. Potrošači ne znaju da su te institucije nosioci zastite , a nerijetko se stavljaju i u odbrani interesa biznisa! Nažalost, edukacija potrošača je još na niskom nivo i potrebno je više ulaganja da bi edukacija bila bolja i sveobuhvatnija, jer oni koji ne traže pravnu i institucionalnu zaštitu - neće je ni dobiti! Ako neko ne zna da Zakon o zaštiti potrošača postoji - neće ni tražiti zaštitu svojih interesa kao potrošač”, rekla je za BUKU Gordana Bulić, ali ipak dodaje da napredak u odnosu na ranija vremena postoji.

Bulić Gordana napominje da je najbolji način zaštite potrošača institucionalni i to putem primjene Zakona na predmete u kojima postoji zahtjev potrošača za zaštitom.

Potrošači se, ističe Gordana, žale na sve od sigurnosti hrane, pa do loših kućanskih aparata, lose usluge odvoza smeća, bankarskih I zdravstvenih usluga.

Iz Institucije ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH rekli su da današnji potrošač treba sebe prepoznati kao aktivnog sudionika na tržištu ekonomskih roba i usluga, treba znati koja su njegova prava, ali i obveze i treba reagirati svaki put kada mu se čini da su njegova prava ugrožena. Stoga se upravo on - informisan, edukovan, osviješten i proaktivan potrošač - smatra jednim od najvažnijih segmenata zaštite potrošača i generatora privrede uopšte.

10 osnovnih načela  politike zaštite potrošača

1. Kupujte  šta želite i gdje želite 
2. Ako proizvod nije ispravan, vratite ga 
3. Visoki sigurnosni standardi za prehrambene artikle i ostale  proizvode 
4. Znati što jedete 
5. Ugovori moraju biti nediskriminirajući i transparentni za potrošača 
6. Ponekad potrošač može promijeniti svoje mišljenje 
7. Stvoriti uslove kako bi potrošač mogao usporediti cijene i  ostvariti pravo na izbor 
8. Potrošačne smije biti prevaren i zavaran 
9. Potrošač mora biti zaštićen i u vrijeme dok je na godišnjem odmoru ili putovanjima (u zemlji I inostranstvu) 
10. Efikasna naknada štete u prekograničnim  sporovima (kršenja prava potrošača)

BUKA MAGAZIN

Ocijeni
(0 glasova)
Čitano 191 puta
Top